Zastrzyk z kwasu hialuronowego czy terapia manualna?

362957871 1016019342995051 5585053273877302000 n

Czasami po ostrzyknięciu kwasem hialuronowym następuje znacząca poprawa, czasami następuje pogorszenie, często nie przynosi to znaczącej różnicy.

Zdarza się też, że proponujemy wizytę u ortopedy i podanie tej substancji, a też w wielu przypadkach gdy pytacie to tego typu działanie odradzamy, ponieważ jego skuteczność uzależniona jest od przyczyny bólu z którym się zmagacie.

-> Na jakie leczenie więc się zdecydować i czy można stosować je razem bez niekorzystnych skutków?

Wbrew powielanym mitom, kwas hialuronowy nie jest cudownym lekiem, który całkowicie odbuduje naszą chrząstkę szklistą.

-> Co więcej, w badaniach wykazano związek między wstrzyknięciem kwasu hialuronowego, a resorpcją kości. 🦴Pacjenci, którym wstrzyknięto 1 ml lub więcej, byli też bardziej podatni na erozję kości w porównaniu z pacjentami, którym wstrzyknięto mniej. Nie było istotnej różnicy między grupami otrzymującymi jedno i wiele wstrzyknięć oraz grupami z krótkimi odstępami między wstrzyknięciami i długimi odstępami między wstrzyknięciami wynoszącymi powyżej sześciu miesięcy.

-> Niestety, nie ma wielu badań w tym zakresie, a badania które istnieją, nie zostały przeprowadzone na bardzo dużej ilości badanych. Zostały jednak przeprowadzone na grupie azjatyckiej i nieazjatyckiej.

-> Ten uboczny skutek u wielu może być przeciwwskazaniem do zabiegu jak i w określonych przypadkach korzyścią, dlatego tak ważne jest dokładne zbadanie Pacjenta i wywiad.
🤲Jednak to, czy zdecydujemy się na zabieg kwasem hialuronowym, powinno być poprzedzone diagnostyką i przemyślaną decyzją, ponieważ nie jest to substancja, która u każdego nie spowoduje żadnych negatywnych skutków ubocznych. Należy o tym pamiętać.

Ból w stawie może też nie być spowodowany problemem, który nie występuje dokładnie w miejscu bólu lub nie jest problemem strukturalnym i bardzo często można rozwiązać taki problem terapią manualną u fizjoterapeuty lub osteopaty.

Dla zainteresowanych poszerzeniem wiedzy w tym temacie, badania:
1. Guo X, Zhao J, Song G, Zong X, Zhang D, Lai C, Jin X. Unexpected Bone Resorption in Mentum Induced by the Soft-Tissue Filler Hyaluronic Acid: A Preliminary Retrospective Cohort Study of Asian Patients. Plast Reconstr Surg. 2020 Aug;146(2):147e-155e.
2. Hanna C, Jabbour S, Nasr M. Bony Resorption in the Mental Area due to Hyaluronic Acid Filler: A Complication to Consider. J Clin Aesthet Dermatol. 2021 Oct;14(10):16-17.