Drętwienie rąk nie daje o sobie zapomnieć?

diagnoza fizjotywacja

Czujesz mrówki podczas niektórych czynności?

Wiadomo, że przyczyn może być mnóstwo

Weźmy dziś pod lupę Zespół ucisku górnego otworu klatki piersiowej (TOS)

Wyróżniamy typy TOS jako tętnicze, żylne i neurogenne. Ten ostatni (NTOS) jest najczęstszy i obejmuje około 90% wszystkich pacjentów z TOS.

Skutkiem ucisku na pęczek nerwowo-naczyniowy w tym miejscu może być:
– ból promieniujący do szyi i okolic mostka,
– zaburzenia czucia i osłabienie ręki
– bóle głowy
– drętwienie kończyny górnej
– obrzęki, zasinienie
– problemy w wykonywaniu ruchów precyzyjnych
– a nawet w najcięższych przypadkach utrata funkcji kończyny górnej, a w przypadku powstania tętniaka tętnicy podobojczykowej- zatorowość.

Aby zobaczyć, czy właśnie z tym zespołem i z problemami naczyniowymi w tamtych miejscach mamy do czynienia, fizjoterapeuta może przeprowadzić badanie z prowokacyjnymi manewrami, które wywołują objawy w przeciwległej kończynie.
A także wykorzystać określone testy, nie są one tak czułe jak badanie TK, ale jeśli ktoś nie ma możliwości zrobienia TK, to dobrze jest je wykonać.

Nazywają się test Allena, AER i Adsona.

Test Adsona, jest kontrowersyjny, ponieważ najmniej czuły. Polega on na zauważeniu promieniowego deficytu tętna w pozycjach prowokacyjnych, ale może on być pozytywny u zdrowych ochotników grupy kontrolnej. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17826254/

W tętniczym TOS prześwietlenia najczęściej ujawniają, że największym problemem są nieprawidłowości pierwszego żebra fizjoterapeuta/osteopata najczęściej potrafią z tym pracować.

z kolei w NTOS, przyczyną jest zazwyczaj ucisk splotu ramiennego.

Leczenie zależy od diagnozy i stanu pacjenta. Może być nim na przykład fizjoterapia, ale może być również konieczność szybkiej chirurgicznej dekompresja w NTOS i VTOS.

Zwracajmy uwagę na ergonomię pracy, ruch, zmiany postawy, pracę z oddechem, wzmocnienie mięśni. To od nas zależy w jakiej będziemy kondycji i czy jakiekolwiek leczenie będzie potrzebne.